Психологът и психотерапевт Теодора Пампулова със съвети към родителите
Снимка: Guliver / iStock
Детето не се адаптира бързо в училище. Не може да се противопостави на по-силните, не е сред популярните в класа и няма лидерски качества…
Притеснени сме и разочаровани, но още по-тъжно ни става да забележим, че поведението на детето се променя. В разказите му все по-често присъства друго дете, което нарушава дисциплината в клас, ударило го е, подигава му се или напълно го игнорира.
При всички тези случаи говорим за форми на агресивно поведение. Не бива да реагираме прибързано, но не бива и да подценяваме тревожността.
Ако детето не желае да сподели проблема и преживяванията си в училище, поведението му ще ви подскаже как то се адаптира в клас. Наличието на следните признаци може да говори, че то е обект на агресия от страна на друго дете:
- Има необясними синини или ранички, за чиято поява дава нелогични обяснения;
- Не желае да посещава училище или определени часове, плаче на прага на училището;
- Често се оплаква от болки в корема, гадене и повръщане, главоболие, сърцебиене, треперене;
- Настроението му е променливо – весело е през почивните дни, напрегнато и тревожно – през учебно време, с повишена тревожност, депресивни състояния, затваря се в себе си;
- Има ниско самочувствие и нереална самооценка за себе си и външния си вид;
- Успехът му се понижава.
Независимо, дали детето е събрало смелост да ви сподели, че някой съученик го тормози, или вие се съмнявате в това, проучете ситуацията и съберете повече информация от класния ръководител, други учители, родители и приятелчета на вашия син или дъщеря.
В случай, че се окажете прави, ето какво е важно да прадприемете, за да прекратите проблемната ситуация и да осигурите комфорта на детето в учебното заведение:
- Информирайте училищните власти за собствените ви наблюдения и потърсете съдействие от класния ръководител, училищен психолог или директор.
- Уверете детето, че заставете зад него и ще му помогнете да се справи;
- Убедете го, че то трябва да информира учителите и възпитателите си, ако има проблем, и че това поведение не е доносничество.
- Обяснете му, че агресията не е нормално общуване и не бива да бъде толерирана или пренебрегвана;
- Дайте му пълната си подкрепа в утвърждаването на това да отстоява себе си, своите права и виждания. Научете го да казва уверено „Не“ – това е негово право!
- Посочете му неговите предимства. Когато то е обект на агресия, възприема детето, което го тормози, като по-силно физически и психически, поставя го на пиадестал и дори го идеализира;
Обсъдете с вашето дете възможните изходи от ситуацията и му помогнете да си състави план за защита;
Кажете му, че да избягаш когато те заплашват не е признак на слабост, а е вид самозащита;
В случай, че тормозът от страна на другото дете продължава, можете да се срещнете с него в присъствието на негов родител, например когато вземате детето си от занималня.
Можете заедно да им обясните, че е необходимо да бъдат толерантни едни към други и че всички деца са различни, но всички те имат положителни качества и черти. В случай, че другият родител не реагира адекватно и агресията над вашето продължава, сигнализирайте отново училищните власти по официален път – чрез внасяне в деловодството на училището на жалба.
В този случай в определен в закона срок директорът трябва да ви изпрати писмен отговор на предприетите в учебното заведение мерки по изложения от вас проблем. Директорът и педагогическите специалисти са тези, които следва да осигурят конфорта на детето в клас и които следва да наблюдават и коригират взаимоотношенията между децата на територията на училището. Те трябва своевременно да бъдат информирани за притесненията на родителите, за да реагират адекватно.
Детските психолози са категорични, че агресивното поведение в отговор на торомоза не води до разрешаване на конфликта между децата. Често се наблюдава напълно обратен ефект – децата стигат до физически сблъсък по между си, който може да е причина до тежки физически наранявания и дори фатален край.
Не учете детето си да удря! Научете го да търси съдействието на учител!
Теодора Пампулова е детски психолог и психотерапевт с частна практика, училищен психолгог, сертифициран медиатор от Министерство на правосъдието и координатор на Дружеството на психолозите в Пловдив и региона. Пише статии в областта на детската психология и детското развитие, работи с деца от 2 до 18-годишна възраст и с техните семейства.
Родителите не трябва да се карат на детето за оценки, защото това допълнително повишава тревогите му.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари